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Knebelung der User

In the meantime, the only advice I can offer you is to not upgrade to Vista. It will be hard. Microsoft’s bundling deals with computer manufacturers mean that it will be increasingly hard not to get the new operating system with new computers. And Microsoft has some pretty deep pockets and can wait us all out if it wants to. Yes, some people will shift to Macintosh and some fewer number to Linux, but most of us are stuck on Windows. Still, if enough customers say no to Vista, the company might actually listen.

Schneier on Security [1]

Bruce Schneier gibt nicht nur den ultimativen Tipp, den man allerorten vernimmt, sondern er erläutert auch explizit warum man die Knechtschafft mittels eines durch und durch in Vista etablierten DRM Systems entsagen sollte — eben durch den Verzicht auf Vista.

To be fair, just last week Steve Jobs publicly came out against DRM for music. It’s a reasonable business position, now that Apple controls the online music distribution market. But Jobs never mentioned movies, and he is the largest single shareholder in Disney. Talk is cheap. The real question is would he actually allow iTunes Music Store purchases to play on Microsoft or Sony players, or is this just a clever way of deflecting blame to the–already hated–music labels.

Aber auch an Guru Jobs wird kein gutes Haar gelassen, der seine Jünger vor kurzem mit thoughts on music [2] in Verzückung versetzte. In einer den Markt beherrschenden Position, zumindest im Bereich der downloadbaren Musik, fällt es leicht solcherlei Töne anzustimmen, zu dieser Dominanz gereichte DRM. Vom Saulus zum Paulus also? Oder eher doch das neuerliche evil empire, wie Rolling Stone titelt? Letzteres scheint mir eher der Fall zu sein. Auch Microsoft schuf mit ähnlichen Mitteln ihr Monopol im Betriebssystem– u. Browsermarkt.

Rolling Stone schreibt [3] treffend,

Don?t get us wrong ? we definitely don?t feel sorry for the Bill Gateses of the world. But the fact that Apple now seems to be calling all the shots is more than a little bit unnerving. First they dominate publishing, Web design, and music, then TV and movies, mobile phones?when Steve Jobs flips the switch, the all-seeing ?i? will be everywhere.

Microsoft hingegen fährt die ehrliche Tour,

We think that’s important. Certainly the content providers are the people who determine what the rights are. Our view is it’s our job to provide the technology and the content providers can tell us what kind of restrictions and policies they want to apply to that.

forbes [4]

Eben ob des Monopols kann man sich es leisten dem Kunden die Kanone auf die Brust zu setzen. So oder so ist ein Spiel der Monopolisten. Der User ist der Dumme, ob nun gezwungen oder auf freiwilliger Basis — das bleibt jedem selbst zu entscheiden :)